П`ятниця, 27.06.2025, 20:11Вітаю Вас Гість | RSS
Коровайченко Ольга Михайлівна
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Гра-вікторина «Торкнутися краси можна тільки серцем»


Мета. Вчити дітей любити і берегти природу рідного краю, виховувати доброту і великодушність; розвивати емоційно – чуттєву сферу, образне мислення, спостережливість, пам'ять, увагу, логічне мислення, естетичні смаки.

  1. Організація класу до роботи.
  2. Оголошення теми і мети заняття.

Розповідь казки В.Сухомлинського про те, як хлопчик стріляв із рогатки в пташку,що літала над гніздом з пташенятами. Він убив пташку. Це побачив учитель і сказав хлопчикові, щоб той прийшов наступного дня і подивився у гніздо. Хлопчик цього не зробив, він плакав, бо зрозумів, що пташенята загинуть…

  • Що ви можете сказати про поведінку хлопчика?.
  • Як ви ставитесь до вчинка хлопчика? Чому?

Учитель.

  • Сьогодні ми будемо говорити про природу: про птахів, про рослин і тварин. І про те, як можна побачити красу, що оточує нас. Сьогодні ми ще раз переконаємось, що торкнутися краси можна лише серцем
  1. Бесіда за репродукцією картин.

        Мальовнича і неповторна природа нашої рідної України. Уважно розгляньте картини. Уявіть собі, що у мене в руках чарівна палична, я змахну нею – і ми опинимось серед цієї розкішної природи. Присядемо, підставимо свої обличчя сонечку, вдихнемо запах трави і свіжого повітря. А щоб перевірити, як добре ви знаєте природу рідного краю, я загадаю вам загадки.

  1. Робота над загадками.

* Всі пани скинули жупани, а один пан не скинув жупан.

 ( листяні дерева і сосни)

  • Прилетіли гості, сіли на помості.

 Без сокири, без лопати поробили собі хати. (пташки)

  • Влітку сіренький, а взимку біленький,

 Довгі вуха має, швидко стрибає. (заєць)

  • Влітку любить полювати, взимку – у барлозі спати.

 Як зачує він весну – прокидається від сну. (ведмідь)

  • Сонечко в траві зійшло,

 Усміхнулось, розцвіло,

 Потім стало біле – біле

 І за вітром полетіло.

 ( кульбаба)

- Які ще польові квіти ви знаєте, або квіти, які ростуть у лісі?

 

Барвінок мій хрещатий,

Зелений, дрібний.

Ой, я ж тебе викохала,

Хороший, рясний.

Я садила, поливала

Тебе на весні.

Я ж думала на віночок

Згодишся мені.

 Барвіночку, сині очка,

Мій весняний голосочку!

Ти завжди живеш зі мною,

І весною і зимою,

Барвіночку, ясний цвіте

Ти на синю зірку схожий

І в житті моєму світлім

Любим променем погожим.

Бо давно, ще мабуть з малку

Піснею запав у серце

Про Наталку про Полтавку

Про озерце, про відерце.

 Як Василько чорні брови, за рікою сіно косить.

 Мені вітер із діброви голос хвилею доносить.

 І тобі вітання любе

Мій барвіночку промінний

Бо теплом мене голубить

Наче пісня з України.

 

 

Дуже люблять на Україні червону калину. Калина – образ вродливої, ніжної, щедрої дівчини – українки.

Коли козак вирушав у далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною, а наречена прикріплювала до коня гілочку калини, що потім нагадувала йому домівку, матір, кохану. Не злічити легенд, переказів, пісень та інших видів народної творчості про калину. Найдеш у гаю калину, та й пригадай, що як любила моя дитина її колись. Це слова Т.Г.Шевченка. Він дуже любив калину, і в Кобзарі слово калина вживав аж 385 разів.

 Калина й Україна – нероздільні. Калина полюбила українську землю, а люди України шанують її за пишну вроду і цілющі властивості.

 Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма

Без калини, нема України,

Без народу, Вкраїни нема.

  • А чи знаєте ви, що багато із цих рослин називаються лікарськими?
  • Чому їх так називають?

Легенда про грицики звичайні

Одного разу сільський хлопчик – пастушок Гриць пас у полі худобу й ненароком поранив собі ногу. Оскільки під рукою нічого іншого не було, хлопчик вирвав пучечок якоїсь трави, що росла неподалік і приклав до рани. Як же здивувався він, коли біль поступово затих, перестала йти кров. Отак люди і назвали рослину - грициками, на честь пастушка Гриця. У народній медицині її використовують як знеболюючий і кровоспинний засіб.

  • А які легенди, казки про рослини ви знаєте?

Легенда про червоний мак

Учитель Ось послухайте яку легенду склав народ про червоний мак. Коли половці напали на Русь, то взяли в полон багато красивих дівчат, серед них була і княжа дочка. Вона славилася своєю вродою. Ворожий вожак хотів залишити її для себе дружиною, але вона плакала і не погоджувалася. І ось одного разу до неї в шатер прийшла стара жінка, яка розповіла їй про тяжку свою доля. Коли вона була молодою, то її також хотів взяти собі в дружини ворожий ватажок, але потім, зганьбивши її, покинув. Тепер вона хоче допомогти дівчатам полонянкам. Стара жінка заварила маківок і підлила відвар у чай ворогам. Вони заснули і красуня дівчина і інші полонянки встигли втекти. Так червоний мак врятував від ганьби і полону дівчат.

  1. Пізнавальні завдання.
  • Діти, а ось,певне, сорока – білобока пошту розносила та й аркуш загубила. Що ж на ньому?
  • Та тут кросворд, напевно, несла його у лісову школу. Може спробуємо і ми розгадати?

По горизонталі

  1. Куди ступеш – всюди маєш,

 Хоч не бачиш, спочиваєш. ( повітря)

5.Уночі гуляє, удень спочиває.

Має круглі очі, бачить серед ночі. (сова)

6.Чорне сукно лізе у вікно.( ніч)

7.Узимку біле, навесні чорне,

Влітку зелене, восени стрижене.(поле)

10.Тисяча братів одним поясом підперезані. (сніп)

11. Що у полі половіє, коли вітер віє?(жито)

13.Хто сіно трьома зубами їсть? (вила)

14.Мене частенько просять, ждуть,

А тільки припущусь – ховатися почнуть. ( дощ)

15 Що то за гість, що темряву їсть? (день)

16. Квітка гарненька, на сонечко схожа,

Краї біленькі, всередині жовта.( Ромашка)

По вертикалі

2.Взимку білим цвітом сад розцвів, неначе літом. (іній)

3.Без рук, без ніг, а в’ється, як батіг. (квасоля)

4.Сам вечірньої години заховався в кущ калини.

На сопілочці одній грає пісню чарівну. ( соловей)

8.У вогні не горить, у воді не тоне.( лід)

9.Йшла зоряниця, красна дівиця,

Через коси, гублячи сльози…

Місяць дивився і засмутився.

Сонечко встало – слізки зібрало. ( роса)

 12.В морі плаває не кіт, а звичайна риба -…(кит)

 

 

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

3

 

 

 

4.

5.

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

 

8.

 

 

 

12.

 

 

 

10

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

13.

 

 

 

14.

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вірш Анатолія Костецького «Старий каштан»

 

Старий каштан за вікнами

Клас затіня! – сказали.

І от, щоб стало світло нам,

Взяли його й спиляли.

Тепер свої густі гілки

До нас не тягне дерево,

І не свистять для нас шпаки

У кроні на перервах.

Травневі вогники свічок

Не спалахнуть на сонці,

І плід, неначе їжачок,

Не вмоститься в долоньці.

І вже на стовбурі вгорі

Не з’явиться ніколи

Старе рівняння школярів:

«Оленка + Микола».

Щоб стало в класі світло нам –

Старий каштан спиляли…

Зробили ніби й правильно,

Та в класі темно стало…

 

  • Чому в класі стало темно, коли зрізали дерево?
  • Чи відчували ви коли – небудь жаль за загубленим деревом?
  • А хто із вас посадив за своє життя дерево?
  • А ось послухайте пригоду Петрика, Сашка і Катрусі
  1. Моделювання ситуації

Перед Новим роком Сашко, Петрик і Катруся взяли санчата і поїхали до лісу, що був неподалік, щоб зрубати до свята ялинку. Кругом сніг. Діти довго шукали деревце. І нарешті знайшли таке, яке хотілося: невелике, крислате, густо вкриті голочками гілки. На ялинці іскрився сніг, і схожа вона була на казкову красуню. Діти замилувалися красою. Петрик взяв сокиру – спурхнула і тривожно крикнула пташка, а в Катрусі впала сльоза…

  • Спробуйте продовжити розповідь.
  • Чи обов’язково потрібно було рубати деревце, щоб новорічне свято було веселим і щасливим.
  • Що залишилось на місці зрубаної ялинки?
  1. Моральна ситуація. Тест.

Віра і Оленка пішли до лісу по гриби. Довго збирали їх, а потім сіли під кущем пообідати. Витьохкував пісні соловейко. Віра поїла і викинула рештки під кущ, а Оленка заховала сміття до кошика.

  • Навіщо ти ховаєш? Викинь, адже ніхто не бачить, - сказала Віра…
  • Діти, візьміть аркуш паперу і виберіть правильну, на вашу думку, відповідь.

А) Оленці треба погодитись і викинути;

Б) Заховати у кошик, не погодитись із подругою;

В) Ви зробите по – іншому,

Г) Ви не знаєте, як бути.

  • А знаєте, як вчинила Оленка?

Вона сказала: «Ні Віро, не викину я сміття під кущ Мені перед соловейком соромно.»

  1. Підсумок заняття
  • Подумайте і скажіть, чи можна зрозуміти красу рослини, зірвавши її і милуючись нею?

 

 

  • Чи можна милуватись тваринкою, яку позбавили волі і чекають від неї радості?
  • Ось як сказав поет П. Гвездослав:

Я зірвав квітку – і вона загинула.

Я спіймав метелика –

І він умер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів,

Що торкатися КРАСИ

Можна тільки серцем.

 

А. Костецький « Не хочу!»

 

Метелика ловити я не хочу:

Він – квітка неба,

Хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

ЇЇ додому я не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати

І не попити ранками росу!

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я не ображу:

Це страшенний гріх!

Бо в кожній з них

Живе тремка живинка,

Що світиться довірою до всіх…

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів