16 листопада в усьому світі відзначається Міжнародний день толерантності. Його запровадили у 1995 за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості, в якій йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри.
Толерантність належить до основоположних демократичних принципів, пов'язаних з концепціями плюралізму, соціальної свободи і прав людини. Проблема толерантності набула особливої актуальності з розвитком загальносвітових інтеграційних процесів у різних галузях економічного, культурного, суспільного життя, освіті. Ці принципи закріплені у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.
Методичний кабінет управління освіти Чернівецької міської ради пропонує педагогам шкіл міста нормативно-правові документи, методичні рекомендації, розроблені працівниками Чернівецької філії Інституту інноваційних технологій і змісту освіти та навчально-методичні матеріали, створені та апробовані Будинком Анни Франк та українськими партнерськими організаціями - Всеукраїнською асоціацією вчителів історії та суспільних дисциплін "Нова Доба", Центром Єврейської освіти в Україні, Українським Центром вивчення історії Голокосту, Інститутом юдаїки та Українським Єврейським Фондом – в ході реалізації проекту «Навчання толерантності на прикладі історії Голокосту».
Тест для виявлення проявів толерантності
- Степан має нетипову для хлопця зачіску –занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Ольга часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Ольги і поступово заохочувати її до навчання
3. Петро постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати:
а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 бали
Підраховуємо загальну кількість балів:
5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.
6-10 балів – ви характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом „Моя хата – скраю, я нічого не знаю”, або ж маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
11-15 балів –прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими.