Мета: формувати в учнів розуміння важливості духовності для фомування правильних моральних життєвих та ціннісних орієнтирів, сприяти збагачення свого внутрішнього світу, навчити бути гармонійними особистостями.
Духовність. Слово це майже всі ми промовляємо по-особливому: стиха, піднесено, адже розуміємо, що зміст його приховує щось звеличено прекрасне. Без чіткого уявлення про те, що таке духовність як особлива риса людини, неможливо свідомо сприяти духовному розвиткові дитини.
Духовність — це складне гармонійне поєднання різноманітних особистісних якостей людини. Духовність виявляється у процесі взаємодії людини з довкіллям (природою, іншими людьми тощо), у спрямуванні інтересів, нахилів людини до пізнання, засвоєння та створення духовних цінностей. У цьому випадку — загальнолюдських (краса, добро, любов) та індивідуальних (інтереси, погляди, переконання, ідеали, які є гідними наслідування). У сукупності зазначені психологічні аспекти становлять духовно ціннісні орієнтири.
За умов цілеспрямованого виховання духовно ціннісні орієнтири можуть набути вищої форми — перетворитися на духовні потреби, які внутрішньо спонукатимуть до різних видів духовної діяльності (пізнавальної, естетичної, комунікативної). Така діяльність визначається не прагматизмом, а прагненням задовольнити безкорислові духовні потреби.
Інколи духовність ототожнюють з релігією або з високим рівнем моральності, інтелектуальних чи творчих здібностей. Однак легко довести, що віддана Богові людина, яка не виявляє доброчинності у своєму житті, не прагне до самовдосконалення, навряд чи гідна звання духовно розвиненої. Талановитого науковця, але байдужого до краси, не здатного до співчуття і співпереживання, духовно багатим теж не назвеш.
Найбільш специфічними формами прояву духовності є духовні стани та почуття. Духовний стан виникає в процесі спілкування людини з природою, творами мистецтва. Він супроводжується емоційним піднесенням, радісним хвилюванням, коли людське «Я» розширюється до меж Всесвіту.
Люди, які здатні перебувати в такому стані, сповнені почуття любові до всього живого та бажаннятворити добро. Духовні стани стимулюють виникнення духовних почуттів — провини, каяття, любові, віри і надії. Духовні почуття є своєрідними ціннісними орієнтирами особистості, які визначають її ставлення до навколишнього світу. Крім того, вони допомагають людині зберегти власне «Я» за будь-яких, навіть драматичних, обставин.
Одним зі складників прояву духовності є потребово-ціннісний, що охоплює духовні потреби та духовні ціннісні орієнтації.
Пізнавально-інтелектульний складник виявляється в таких характеристиках розумової діяльності, як допитливість, глибина, критичність мислення.
Процес навчання та виховання молодої людини сприяє проникненню в сутність важливих і складних питань, проблем, усвідомленню причин та взаємозв'язків явищ. Діти об'єктивно пізнають світ, себе, сенс життя, критично оцінюють інформацію, власні та чужі думки.
Вольовий, вчинково-діяльнісний складник духовності передбачає цілеспрямованість особистості, здійснення духовного саморозвитку, що виявляється у духовній діяльності та духовних вчинках. Слід відразу зауважити, що коли йдеться про духовність, то мотивацією вольових дій є духовні потреби та духовні ціннісні орієнтації.
Почуттєво-емоційний (естетично-гуманістичний) складник виявляється в розвиненості емоційної сфери психіки людини, її прагненні до гармонії та досконалості.
Таким чином, ми дійшли висновку, що духовність — це одна з характерних якостей людини, складне поєднання особливостей інтелектуальної, почуттєво-емоційної та вольової сфер людської психіки, здатність людини до особистісного вдосконалення.
Наведені складники духовності можна розглядати як психологічні орієнтири у процесі виховання школярів.
Сучасна ситуація в духовній сфері справляє не зовсім приємне враження. Негативні явища, що відбуваються в суспільстві, значно впливають на процес формування особистості. Дитина намагається са-моствердитись серед оточення за допомогою сили. Причиною цього є відсутність знань та погана інфор-мованість про духовні надбання людства. Саме вчитель покликаний дати дитині ці знання та власним прикладом виховати справжню людину, при цьому стати чимось більшим, ніж просто викладачем, змінитися внутрішньо і духовно відродитися.
Світобудова сповнена смислу, тож і знання заради відродження й порятунку дитячого світу мають відповідати християнській етиці.
Упродовж тривалого часу творча група школи працювала над вивченням цього питання. Заняття, уроки, виховні години сприяли розвитку мислення, творчих здібностей, моральних якостей, виробленню правильних уявлень про навколишнє середовище, вихованню любові до своїх батьків, бажання перемагати зло добром, упевнено йти до мети.
Звичайно, без знань неможливо усвідомити всю важливість цієї теми у формуванні життєвої позиції. Та все ж діти усвідомлюють відповідальність за свої вчинки, починають розуміти, що в житті завжди є проблема вибору, а для того щоб мати можливість робити правильний вибір, потрібно формувати свій характер та вести здоровий спосіб життя.
Необхідно поступово, цілком упевнено підводити дітей до сприйняття теми «Християнська мораль», виховувати на основних принципах християнства. Тоді знання гармонійно лягають на підґрунтя морально-етичних норм, долають забобони в обговоренні питань поведінки.
Сьогодні духовність перебуває в оберненій залежності від кількості інформації, якою насичені навчальні плани. Хоча, чим більше у людини знань, тим більше вона потребує і Бога для душі. Тривале виховання атеїстів дало змогу звільнитися від забобонів, але суспільство дійшло до небезпечної межі втрати своїх духовних цінностей. Розпадаються моральні і духовні традиції. Поняття добра та зла починає випадати із системи виховання, бо дитині важко зорієнтуватись і визначитися в шаленому потоці інформації. І ми впевнені, що допоки християнська мораль не стане основою формування особистості, не досягнемо успіхів у поліпшенні стану духовності.
Десять заповідей Господніх дані людям, щоб вони знали, як поводитися перед Богом, а також, як жити в суспільстві. Перші чотири заповіді вчать, як ставитися до Бога, останні шість — визначають взаємини між людьми. Одна з основних — п'ята — учить, як нам треба ставитися до найближчих людей — батьків. До свідомості дитини слід донести, що шанувати — це значить любити їх, бути вдячними, турбуватися про них, допомагати в усьому, ділити з ними їхні скорботи і труднощі. Особливо ж це потрібно, коли вони досягають літнього віку. Таке коло обов'язків перед дітьми розкриває п'ята заповідь. Бачимо, яке морально золоте давнє правило. Навчити виконувати його — значить зміцнювати лад у сім'ї та в державі.
Душа — ключове поняття християнської моралі. Саме тому основні принципи та норми поведінки нав'язувати дитині не слід, а поступово виховувати на їх основі. Мораль виховує не тіло, а душу, і принципи життя повинні стати своєрідними вузликами на тонкому ланцюжку свідомості. Якщо діти приймуть ідею Істини та Добра, усвідомлять себе як самостійну, але не самодостатню істоту, то вони будуть вільно орієнтуватися в лабіринті життя і вписуватися у цілісну картину світу.
Реальності нашого часу допомагають усвідомити універсальне значення моральних принципів. Духовність і моральність є умовами збереження цілісності світової системи. Політика, наука й виховання не повинні бути відірвані від моральності. Завдяки християнським принципам ми зможемо протистояти злу. Людство має багаті надбання в царині знань, індивідуальній природі людської душі. Ці знання одвіку допомагають обрати правильний життєвий шлях.
Пробудження духовних сил дитини на началах християнської моралі є незмінною турботою вихователя. Школа має виховувати мудрістю не самовпев-нену дитину, а спокійну і розумну. У нашій структурі системи виховання має бути місце для релігійної ідеї, віра в добро має ввійти у розум дитини, розм'якшити її душу. Це є вищою метою індивідуального розвитку. Тоді, коли несформована особистість на своєму шляху до Бога не досягне ідеалу, все одно в її душі відбудуться зміни.
Давайте разом рятувати душі наших дітей. Спробуймо пробудити духовну снагу, звільнити їх від егоцентризму, залучити до вічного, єднаючи у своєму нинішньому житті минуле і майбутнє. Тільки у високій духовній напрузі відтворюється стале тяжіння до загального добра.
Талановитий педагог Василь Сухомлинський велику увагу приділяв морально-етичному вихованню молоді, духовному спілкуванню. Він писав: «Треба так впливати на свідомість і почуття вихованців, щоб вони переживали привабливість добра і нетерпимість до зла, щоб уже в ранньому дитинстві їх полонила моральна Краса людської поведінки, щоб дитина сама прагнула до щастя бути морально красивою. ..Я намагаюся, щоб уже в ранній юності людина вміла думати над складними... моральними проблемами: обов'язок перед суспільством... вірність слову... непримиренність до зла...»
Українська держава переживає часи духовного й національного відродження та становлення. Ці процеси викликають до життя стрімкі, часом непередба-чувані зміни, які супроводжуються стресами й катак-лізмами. У зв'язку з цим виникає потреба врівноважувати напруження фундаментальних перетворень піднесенням і збагаченням традицій нашого народу, його духовної, культурної спадщини.