П`ятниця, 27.06.2025, 20:27Вітаю Вас Гість | RSS
Коровайченко Ольга Михайлівна
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Традиції моєї родини – часточка України!


   Мета: підвищення культури взаємин батьків і дітей, удосконалення умінь і навичок культури спілкування з дітьми, на дотримання правил виховання із спадщини В.О.Сухомлинського. 

      Зміст тренінгу складають завдання на формування в дорослих членів сімей потреби створювати та будувати авторську модель «щасливих батьківсько-дитячих взаємин», за яких панують злагода, взаємоповага, щирість, поступливість, утверджується гуманна моральна сімейна атмосфера.

Тренінг підготовлений на допомогу вчителям, психологам, батькам, студентам педагогічних навчальних закладів.

       Обладнання і матеріали:  4 плакати  «Фотографія домашнього дня», плакат для очікування із зображенням дерева, тести для батьків, правила тренінгу, роздатковий матеріал із педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського, фотографії, прапорці із порадами В.О.Сухомлинського для батьків, стікери.

Хід тренінгу 

І. Вступ

Вчитель:
Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще пізнати себе та своїх дітей, ознайомитись з умовами успішного виховання у сім’ї, виробити єдину лінію у сімейному вихованні.  .
У цьому нам допоможуть різні завдання.

 ІІ. Прийняття правил роботи
Вчитель:  «Для чого у нашому житті існують  різні правила?»
       ( Після  відповідей  батьків пропоную прийняти правила роботи  групи.)

 

 

 

 

,,Правила тренінгу”:

 

Приходити  вчасно, посміхатися
Добровільна участь у виконанні  вправ і завдань
Говорити      тільки про себе, свої     переживання
Не критикувати, бути позитивним
Радіємо успіхам, вміти слухати і чути
Беззвучний режим мобільного телефона, бути толерантним.

(Учасники тренінгу обговорюють записані правила, складають їх останній варіант. Правила мають силу протягом  заняття і розміщуємо на видному місці)

ІІІ. Знайомство.

Вправа «Клубочок».
Вчитель:

Запрошую всіх сісти в коло. Для того, щоб розпочати наш тренінг, мені б хотілося з Вами познайомитися ближче. Безумовно, в Ваших сім’ях є свої традиції виховання дітей. Кожен з Вас зараз матиме можливість представитись за допомогою цього чарівного клубочка. Називаємо своє ім’я і коротко розповідаємо, які традиції у вихованні існують у Вашій сім’ї. На правах тренера я почну із себе. (Вчитель розповідає про традиції у його сім’ї).

 Передаю клубочок на протилежну сторону, щоб у нас сплелась павутинка виховання. (Батьки розповідають і передають клубочок учаснику, який знаходиться на протилежній стороні, сплітаючи павутинку виховання).

Вчитель:

Я хочу всім щиро подякувати за відверті розповіді, давайте всім поаплодуємо.  Ми сплели павутинку виховання наших дітей у нашому класі. Цю павутинку я зараз зберу і ми будемо берегти її в оцій скриньці,  щоб жодна ниточка не могла розірватися і щоб не порушити виховання в Ваших сім’ях. Давайте будемо виховувати наших дітей так, щоб в майбутньому вони стали нашою гордістю.

 

 

Відомий вчитель і педагог В.О.Сухомлинський говорив: « Наші діти – це наша старість. Правильне  виховання – це наша щаслива  старість, погане  виховання – це наші сльози, це наша провина перед іншими людьми, перед державою».

 

ІV. Очікування учасників
Учасникам роздаю невеликі  стікери у формі яблучка.  Прошу написати на них, чого саме батьки чекають від заняття. Після цього аркуші прикріплюються на плакаті із зображенням дерева.

Батьки прикріплюють свої очікування

V. Тест „Методи родинного виховання”

Мета:Визначити психологічну атмосферу в родині учня, намітити шляхи корегування родинного виховання дитини.

 (  Вчитель пропонує батькам відповісти на 13 запитань, обравши варіант

 відповіді, який найбільш співпадає з їхньою думкою.)

Запитання:    Чи можете ви:
1.    У будь-який момент зупинити всі свої справи й зайнятись дитиною?
2.    Порадитись з дитиною, незважаючи на її вік.
3.    Зізнатися дитині в помилці, припущеній стосовно неї?
4.    Вибачитися перед дитиною у випадку своєї неправоти?
5.    Володіти собою й зберігати самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів вас із себе?
6.    Поставити себе на місце дитини?
7.    Повірити хоча б на хвилину, що ви добра фея (прекрасний принц)?
8.    Розповісти дитині повчальний випадок зі свого дитинства, що показує вас у вигідному світлі?
9.    Завжди втримуватися від уживання слів і висловів, які можуть ранити дитину?
10.    Пообіцяти дитині виконати її бажання в обмін на її гарну поведінку?
11.    Виділити дитині один день, коли вона може робити, що бажає, поводитися,  як хоче, і ні в що не втручатися?
12.    Не відреагувати, якщо ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або

 

просто незаслуженно скривдила іншу дитину?
13.    Устояти протии дитячих прохань і сліз, якщо ви впевнені, що це каприз, скороминуща примха?

Варіанти відповідей:
А – Можу й завжди
Б – Можу, але не завжди так
В – Не можу

Обробка отриманих результатів:
Підрахувати бали за наступною шкалою:
Варіант „А” – 3 бали;
Варіант „Б” – 2 бали;
Варіант „В” – 1 бал.

     Якщо ви набрали від 30 до 39 балів, виходить, дитина – найбільша цінність у вашому житті. Ви прагнете не тільки зрозуміти, але й пізнати її. Ставитеся до неї з повагою, дотримуєтесь найбільш прогресивних принципів виховання й постійної лінії поведінки. Інакше кажучи, ви дієте правильно й можете сподіватися на гарні результати.
     Сума від16 до 30 балів:   турбота про дитину – для вас питання першої важливості. Ви маєте здатності вихователя, але на практиці не завжди застосовуєте їх послідовно й цілеспрямовано. Часом, винадто суворі, в інших випадках – надто м’які. Крім того, ви схильні до компромісів, які

послаблюють виховний ефект.

 Вам належить серйозно замислитися над своїм підходом до виховання дитини.
     Кількість балів складає менше 16: це свідчить про те, що у вас серйозні проблеми з вихованням дитини. Вам бракує або знань, або бажання й прагнення зробити дитину особистістю, а можливо, й того, й іншого. Вам слід звернутися про допомогу до фахівців – педагогів та психологів, познайомитися з публікаціями з питань сімейного виховання.

 

 

 

 

VІ. Фотографія  домашнього  дня
Учасники тренінгу об’єднуються в  4 невеликі групи,  вибираючи  улюблений колір листівки або називаючи слова «зима», «весна», «літо», «осінь».       (Заздалегідь вчитель робить заготовки на ватмані «Фотографія домашнього дня».)

Завдання:
1. Скласти фотографію домашнього дня.
2. Зробити підрахунки, скільки приблизно часу витрачає кожний член сім’ї
  на різні види домашньої праці і відпочинку.

3. Відповісти на питання:
 - Які враження від отриманих фотографій?
 - Що можна побачити на цих фото?
 - Як розподіляється час на виконання роботи між членами родини?
 - Що потрібно зробити, щоб розподіл праці між членами сім’ї був
  справедливим і рівномірним?

Фотографія домашнього дня

Види роботи

  Мама

 Тато

 Дитина

Підйом__________

 ____________

 __________

 _________

Сніданок_________

 ____________

 __________

 _________

Справи по господарству_____

 

_____________

 

__________

 

_________

Обід_____________

 _____________

 __________

 _________

Перевірка д/з ____

(виконання )_____ 

 _____________

 __________

 _________

Відпочинок______

 _____________

 __________

 _________

Спілкування у колі сім’ї ____________

 
______________

 

___________

 
_________

Вечеря___________

 _____________

 _________

_

 _______

_

Перегляд телепередач______


______________

 
___________

 
__________

 

 

 

 

Затрачено часу ______________________________________________

 

Підрахувавши та підбивши результати, батьки презентують свої роботи.

Кожна группа захищає свою роботу.

Батьки аналізують ситуації, роблять висновки, пропозиції…

(Після кожної вправи радіємо успіхам кожного учасника, дякуємо та аплодуємо.)

Руханка «Господар і будиночок»

Вчитель:    Ми з Вами чудово попрацювали, а тепер трішки пограємо. Гра називається «Господар і будиночок». Об’єднаємось в групи по 3 чоловіка. Двоє, піднявши руки вгору,  утворюють будиночок, а третій - це господар. Коли я говорю слово «господар», то господар шукає новий будиночок. Коли я говорю слово «будиночок», то будиночок шукає нового господаря. Умова - кожен учасник тренінгу має побувати в гостях один в одного.
 VІІ.     Робота в групах.      (Батьки знову об’єднуються в групи.)

Вчитель:   Великий педагог В.О.Сухомлинський залишив нам «Дитячі заповіді». Тому я прошу Вас зачитати їх та обговорити.

(Батьки зачитують та обговорюють в групах дитячі заповіді.)
 - Чи можна якусь із цих заповідей вважати головною? Чому?

 

Дитячі заповіді для мам, тат, бабусь та дідусів

1.Дорогі  батьки, пам’ятайте, що ви самі запросили мене у свою родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу навчіть мене, будь ласка, мистецтва стати і бути людиною.

2.    У моїх очах світ виглядає інакше, ніж у ваших. Прошу вас, поясніть мені, що, коли, чому кожен із нас у ньому має робити.
3.    Мої ручки ще маленькі, не очікуйте від мене досконалості, коли я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю м’яча.
4.    Мої почуття ще недозрілі. Прошу, будьте  чутливими до моїх потреб, не нарікайте на мене цілий день.
5.    Щоб розвиватися, мені потрібне ваше заохочення, а не тиск. Лагідно критикуйте й оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.
6.    Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб я на помилках вчився. Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті.
7.    Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту переконаним у своїй неспроможності виконувати завдання згідно з вашим очікуванням.
8.    Я вчуся у вас усього: слів, інтонації голосу, манери рухатися. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через мене. Тому навчіть мене, будь ласка, кращого.
9.    Пам’ятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомагати один одному у цьому безмежному світі.
10.    Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше брали мене на руки,  пригортали,  цілували.  Але будьте уважні, щоб ваша любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть мені робити самостійні кроки.
Любі мої, я вас дуже-дуже люблю!!!
Покажіть мені, що ви любите мене також.

 

Робота в парах.

Вчитель:    

А зараз проведемо гру «Думка по колу». Прошу  стати  всіх  в одну  лінію  і об’єднатися  в  пари,  називаючи  слова  «день» і «ніч».  Утворені  пари, поверніться обличчям один до одного, візьміться за руки і в парах присядьте на стільці. Зверніть увагу на дошку. Там Ви бачите слово «виховання».  Що Ви розумієте під словом «виховання»?        (Батьки висловлюють свої думки).

Потім спільно приходимо до думки, що «виховання- це сукупність знань, культурних навиків,поглядів, що становлять загальний рівень духовного розвитку людини.»

     

(Записуємо це правило на дошці).

Вчитель:

       У всі часи ( і в наш також)  вихователів можна було умовно поділити  на дві великі групи.  Одні вважають, що успіх  у вихованні залежить від керівництва дитиною, її підкорення волі дорослого. Інші  вбачають  основу виховання в доброму відношенні до дітей. І першим, і другим вдалося успішно впоратись з деякими труднощами виховання, але тільки жорстокість або тільки доброта не змогли допомогти в усіх випадках.

І цевідбувається тому, що батьки не враховують основних правил виховання. Які ж вони, ці правила? В.О.Сухомлинський залишив нам правила виховання дітей.

(Батьки зачитують правила вголос.)

Правило перше.Ніколи не беріться за виховання в поганому настрої.

Виховання дітей — це одне з самих прекрасних занять людини і його, безперечно, повинні супроводжувати хороший настрій, спокій, схильність до спілкування.

Правило друге. Ясно визначте, чого ви хочете від дитини ( і поясніть їй це),  а також дізнайтесь, що вона сама думає з цього приводу.

Правило третє. Надавайте дитин ісамостійність. Виховуйте, але не контролюйте кожен крок.

Правило четверте. Не підказуйте готового рішення, а показуйте можливі шляхи до нього і час від часу розбирайте з дитиною її правильні й хибні кроки на шляху до мети.

Правило п'яте. Не пропустіть того часу, коли досягнуто перший успіх.

Ніколи не чекайте особливого випадку хвалити дитину за кожен вдалий крок. Дуже важливо хвалити не взагалі, а конкретно. Не «ти в мене молодець»,  а обов'язково «ти поступив добре, тому що...», і обов'язково дайте відчути свій настрій — у данному випадку це радість успіху дитини.

Правило шосте.     Якщо ж дитина робить певний невірний рух, здійснює помилку, то необхідно зробити своєчасно їй зауваження. Відразу дати оцінку вчинку і зробити паузу — дати усвідомити почуте. Будь-яке зауваження потрібно робити відразу після помилки.

Правило сьоме.Оцінювати вчинок, а не особистість!

На жаль, якраз у цьому пункті закладена найпоширеніша  і важка батьківська помилка. «Ти — поганий» (оцінка особистості) звучить замість більш вдалого в цій ситуації «ти вчинив погано»  (оцінка вчинку). І необхідно конкретно пояснити,  у чому,  власне,  помилка,  чому в даному випадку дитина вчинила неправильно.

Правило восьме.Після зауваження обов'язково доторкніться до дитини і тим самим дайте відчути, що співчуваєте її помилці, вірите в неї, що ви хорошої думки про неї, не дивлячись на помилки.

Правило дев'яте.Виховання повинно бути поетапним.

Правило десяте.Виховання повинно бути жорстким, але добрим.

Вчитель:

У цьому і полягає суть своєчасностівихователя. Не потрібно мучитися хибним вибором — який спосіб виховання кращий: жорстокість або доброта, авторитарність або лібералізм — і те, і інше рівно віддалене від суті ефективного сучасного виховання дітей у сім'ї. Усе добре в свій час, і потрібно вміти застосувати різні методи у відповідності з конкретною ситуацією. Тоді й виховання буде своєчасним.

Звичайно, можна ще багато називати правил виховання. Але головне—добитися того, щоб і батько, і мати, як вихователі своїх дітей, виступали в єдності.

Питання для обговорення.

1. Чи погоджуєтеся ви з даною точкою зору?

2. Як видумаєте, що таке батьківський обов'язок?

3. Оцініть традиційні взаємини у вашій сім'ї, стосунки між дорослими і дітьми.

(Виступи батьків).

Вчитель:  Давайте поаплодуємо всім.

                  Я щиро вдячна Вам за відповіді.

Вчитель:

Сьогодні ми використовуємо педагогічну спадщину відомого всьому світові великого педагога. То ж пропоную Вам послухати відомості про Василя Олександровича Сухомлинського.

(Учні класу приготували повідомлення про В.О. Сухомлинського   та зачитали  10 правил, які написав В.О.Сухомлинський для дітей, чого не можна робити…)

10 правил

«Чого не можна робити»

 

1.Не можна ледарювати.

2.Не можна сміятися над старістю і старими людьми; про старість треба говорити       тільки з повагою.

3.Не можна заходити в суперечку з шанованими людьми, зокрема старшими від себе.

4.Не можна виявляти невдоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі.

5. Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.

6. Не можна робити того, що осуджують старші.

7.Не можна залишати старшу рідну людину самотньою.

8.Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради у старших.

9.Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим паче жінка.

10.Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.

Підсумок вчителя
Дуже важливо, щоб уся родинна атмосфера, щоденний вплив сім’ї були спрямовані до тієї ж мети, що й виховання у школі. Єдина спрямованість виховання у сім’ї та школі, єдність поставлених до дитини вимог сприяють успішному розв’язанню спільних завдань виховання нашого майбутнього.
VІІІ. Підведення підсумків

Вчитель:

Сьогодні ми з Вами на початку тренінгу сплели павутинку виховання наших дітей, а завершити пропоную віночком побажання. Висловіть, будь ласка, які враження склались у Вас від нашого спілкування, чи співпали Ваші очікування, які Ви писали на початку та побажайте всім чогось хорошого…Почну із себе. Я кладу праву руку на плече сусіда справа і хочу подякувати всім, що знайшли час і прийшли в школу, де ми змогли так чудово поспілкуватися. Бажаю Вам, словами В.О.Сухомлинського,«Умійте творити велике, безцінне духовне багатство подружнього життя – взаємну любов – справжню людську любов, любов красиву і благородну, чесну і відважну. Це сонце, що гріє і світить дітям». Прошу всіх Вас теж по черзі покласти праву руку  на  плече сусіда і  висловитися.

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів